Rynek Infrastruktury
Zgodnie z prawem dawne drogi krajowe przechodzą w zarządzanie gmin. W tym przypadku DK-5 przydzielono gminom Swarzędz, Łubowo i Pobiedziska. Te jednak nie godzą się na to rozwiązanie i wystąpiły do sądu przeciwko poznańskiemu oddziałowi GDDKiA.
Sąd Okręgowy w Poznaniu odrzucił pozwy i ustalił, że byłe drogi krajowe zgodnie z przepisami straciły swój status i stały się drogami gminnymi. Od tej decyzji samorządy się odwołały. Sąd Apelacyjny zdecydował, że przepis dotyczący zmiany kategorii dróg jest jasny i nie jest wymagane rozpatrzenie go przez Sąd Najwyższy.
Poznański Sąd Apelacyjny podtrzymał także decyzję Sądu Okręgowego, który uznał, że gminy zgodnie z prawem muszą utrzymywać dawne drogi krajowe. Jednak zdaniem gmin po wybudowaniu nowej drogi ekspresowej, dawna droga krajowa wciąż spełnia swoją funkcję.
Gmina Swarzędz chcąc udowodnić, że DK-5 dalej pełni swoją wcześniejszą rolę, zlecił badania, z których wynika, że 74 procent pojazdów dalej korzysta ze starej trasy, a nie nowej S5. Na DK-5 dobowy ruch to 15,3 tys. pojazdów, a na S5 około 4 tys. pojazdów. Według Sądu zmiana statusu to formalność, a przepisy nie uwzględniają znaczenia funkcjonalnego drogi.